Gezondheid

Lange autorit? Eerst 8u slapen! Is dat wel zo?

2018-07-08T08:57:42

Slaapexpert Annelies Smolders reageert op campagne Vlaamse Stichting Verkeerskunde

Ze zijn u wellicht al opgevallen, de grote borden langs de Vlaamse wegen met daarop in het groot de slagzin ‘Lange rit? Slaap eerst 8 uur.’

Annelies Smolders is niet al te blij met deze campagne.
Zij wordt als slaapexpert overspoeld met reacties en vragen van patiënten.

Annelies: “De VSV heeft makkelijk praten maar beseft waarschijnlijk niet dat ze met deze slagzin heel wat wetenschappelijke onderzoeken in twijfel trekken.
Wij slaapexperten ontkrachten al jaren de mythe van 8u slaap maar dit soort campagnes brengt deze mythe weer tot stand.
Daarenboven zouden ze hiermee wel eens heel wat mensen een slaapprobleem kunnen aanpraten.
Ze geven met deze campagne een fout signaal aan de bevolking.”Onze slaapduur verschilt evenveel als onze schoenmaat
Je draagt toch ook geen schoenmaat 42 als je maat 38 hebt! Loop eens je hele leven rond met schoenen die veel te groot zijn? Dit hou je niet vol. Wel, zo werkt dit net hetzelfde met slaap.

Wie een fout slaappatroon aanhoudt zal dit een tijdje kunnen volhouden maar creëert voor zichzelf eigenlijk een, soms levenslang, slaapprobleem. En als je niet goed slaapt dan ben je inderdaad ook een gevaar op de weg. Ook door te veel wakker te liggen in bed, of te licht te slapen ben je zelf de oorzaak van je slaapprobleem.

Gelukkig kan je jezelf wel weer correct leren slapen, bijvoorbeeld door het volgen van slaaptherapie.

Je slaapduur verkort trouwens met het ouder worden
Vanaf 50 jaar ben je al 60 % van je diepe slaapduur kwijtgespeeld. Ga jezelf dus geen 8 uur slaaptijd afdwingen of opleggen als je een slaappotentiëel van bijvoorbeeld 7 uur hebt.

Naast de slaapduur speelt iemands ritme natuurlijk ook een belangrijke rol
Een ochtendtype is in de avond en nacht eerder een gevaar op de weg.
Een avondtype is dan weer een gevaar in de ochtend, ook al komt die net uit zijn bed na een goede nachtrust. Denk eens aan een avondtype nachtwerker die in de ochtend naar huis rijdt na een nachtshift.. Dat is pas gevaarlijk!

De meeste mensen zijn geen uitgesproken ochtend of avondtype maar een neutraal type maar kijk dus niet enkel naar de duur van je slaap, de slaapkwaliteit is minstens even belangrijk.

Eén op de vijf verkeersongevallen heeft te maken met slaperigheid achter het stuur
Een powernap van 15 minuten langs de weg kan wonderen doen. Dut dan eventjes want als het moet moet het maar maak hier geen gewoonte van! Het is een snelle en korte termijn oplossing maar hier pak je de oorzaak van je slaapprobleem niet mee aan.

Deel dit artikel

Recente berichten