Gezondheid

Waarom je puber ’s ochtends niet uit bed geraakt

2018-08-08T08:58:44

3 september gaat voor vele tieners pijn doen maar het is heel normaal dat ze 's ochtends met veel moeite op tijd aan de schoolpoort raken.

3 september gaat voor vele tieners pijn doen maar het is heel normaal dat ze ’s ochtends met veel moeite op tijd aan de schoolpoort raken.
In de pubertijd is zowat iedereen tijdelijk een avondtype wat het moeilijk maakt om voor 23u in te slapen. Hormonale veranderingen veroorzaken dit en laat slaap nu net een hormonaal proces zijn.
Doordat je kinderen in deze fase van hun leven later gaan slapen zijn ze ook later wakker waardoor ze ’s ochtends uiteraard moeizaam uit hun bed kunnen.
Belangrijk is het dus om nu even wat meer aandacht te besteden aan de slaaphygiëne van je puber..

Chatten en gamen is de favoriete avondactiviteit van menig puber.
Licht, dé grote vijand van slaap, verhindert de aanmaak van melatonine, het stofje dat ons moe maakt.
En wat zit er in die smartphones, tablets, laptops,…. Inderdaad, fel licht.
Al kan je dat felle blauwe licht met verschillende apps wel weg filteren, dan nog, het is gewoon geen slimme avondactiviteit.
Doordat het brein te veel licht binnen krijgt en nog té actief bezig is krijgt slaap niet de kans om binnen te komen, integendeel, je brein denkt dat het wakker moet worden.

Laat je kinderen daarom liever gedurende 2u voor het slapen gaan de dag afbouwen door ze bijvoorbeeld tv te laten kijken of ze een boek te laten lezen.
Slaap is belangrijker dan eten en drinken en slaaptekort heeft een grote invloed op de schoolresultaten.

Laat ze vanaf vandaag al langzaam aan werken naar een vast opstaanuur, ook als ze weinig geslapen hebben en doe als ouder zelf ook mee!

Deel dit artikel

Recente berichten