Hoe de dag na een slapeloze nacht overleven?

The day after a bad night? Hoe de dag na een slapeloze nacht doorkomen? 24/11/21 Je brak voelen? Moe zijn en mokken dat je je moe voelt? Hoe kom ik zo een dag weer door? Omdat ik deze vragen vaak te horen krijg, leek het me een goed idee om hierover een blogartikel te schrijven. Laten we samen een duikje nemen in de wondere wereld van hoe een slapeloze nacht overleven.

Doorzetten of alles annuleren?

Wat gedaan na een nacht van slapeloosheid? Doordoen ? Alles annuleren? Of met mildheid de dag tegemoet gaan? Ik zie vaak patiënten de hele dag annuleren en omgooien om zichzelf wat te sparen. Afspraken worden afgezegd, ze gaan hangen op de sofa, doen geen buitenactiviteiten, sporten laten ze voor een dagje achterwege, ….. want morgen halen ze dat wel in?

Allemaal begrijpelijk maar probeer toch je dag gewoon te volbrengen zonder al dit compensatie-gedrag. Ok, als je net de maandelijkse boekhouding net gepland had of een dagje een cursus ging studeren kan je dit wel verschuiven. Maar een wandeling, een bezoekje aan iemand, naar de winkel gaan… dat kan je best gewoon doorzetten. Achteraf ga je ook vaak kunnen toegeven dat het eigenlijk meeviel en we bij momenten moe waren maar alleszins niet constant gedurende de hele dag. Vermoeidheid komt in golven. Niet op elke moment van de dag gaat de vermoeidheid voelbaar zijn.

Tips tegen vermoeidheid

Stel je zoveel mogelijk bloot aan daglicht en zoek sterke lichtbronnen. Ga veel naar buiten die dag! Of draag een daglichtbril (lichttherapie). Licht maakt ons wakker en frisser! Licht geeft energie. Duisternis geeft echter vermoeidheid.

Corrigeer ook je gedachten. Er zijn trouwens ook vaak goede nachten in het verleden geweest die ons de dag nadien ook moe deden voelen. Geef dus slaap – of de slapeloosheid- niet alle schuld! Want zo leer je de macht en controle over je slaap af te geven.

Trouwens door je dag toch te vullen krijg je ook opgebouwde vermoeidheid, die je nodig hebt om te slapen. Want slapen is eigenlijk een fysieke en mentale vermoeidheid afbetalen. En je gaat ook wel ontdekken dat je ondanks je vermoeidheid ook leuke momenten kan beleven en dit geeft een duwtje voor je stemming en energielevel.

Je gaat daardoor je focus op slaap verleggen en je ‘mindfull’ op een situatie richten. Goed slapen of slecht slapen hangt af van welke vicieuze cirkel je kiest!

Ga voor de positieve aanpak! Pas je attitude en gedachten aan om zo een controle te krijgen over je slaap.

Lichttherapie voor vermoeidheid?

Door mijn werk als slaaptherapeut kom ik natuurlijk veel in contact met die veel slapeloze nachten hebben. Ik ga samen met hen aan de slag met lichttherapie, gecombineerd met cgt-i technieken. Dankzij gericht advies én blootstelling aan lichttherapie op de juiste momenten kunnen zij hun slaperigheid tackelen. Ze voelen zich minder moe en afwezig on the job.

Lichttherapie is een evidence based methode om je biologische klok te beïnvloeden. Via een lamp of bril word je blootgesteld aan een bepaald type licht. Dat type licht gaat de hoeveelheid melatonine in je bloed verlagen waardoor je slaapbehoefte en vermoeidheid afneemt. Zij triggeren de hersenen om minder melatonine aan te maken in het bloed. En wat doet melatonine precies? Juist ja, melatonine wakkert slaperigheid en vermoeidheid aan, waardoor je je sneller somber voelt. Het zorgt voor een dipje. Des te minder melatonine in je bloed, des te meer je hartslag, gemoedstoestand én slaap-waakritme erop vooruit gaan.

Heeft ieder type licht dan een invloed op de productie van melatonine? Neen, niet elk soort licht is hiervoor geschikt. Voor lichttherapie maken we gebruik van een fel, (wit)blauw licht met een sterkte van ongeveer 9.000 à 10.000 lux. Dit licht wordt geproduceerd door een speciale lamp of lichtbril. Een uurtje onder de zonnebank liggen lost jouw vermoeidheid niet op.

Heb je na het lezen van dit artikel nog prangende vragen? Of wil je zelf aan de slag met lichttherapie? Neem gerust contact met me op. Ik help je graag verder.

 

 

Deel dit artikel

Recente berichten